چرا صداي بعضي‌ها دورگه است؟


 

نويسنده:دكتر محمداسماعيل اكبري*




 
دورگه شدن صدا در يک پسر نوجوان به معني رشد جسمي اوست و والدين چنين نوجواني معمولا احساس غرور مي‌كنند كه فرزندشان بزرگ شده اما خود نوجوان اغلب از اين حالت خجالت مي‌كشد؛ تا آنجا كه گاهي از حرف زدن هم خودداري مي‌كند تا مجبور نشود صداي دورگه‌اش را به گوش همه برساند.
اما به جز اين دليل، به دلايل ديگري هم گاهي ممكن است صداي ما دورگه شود و آن، وقتي است كه سرما مي‌خوريم يا لارنژيت (خروسك) مي‌گيريم. البته اين موارد، زودگذر هستند و چون با عطسه و سرفه و آبريزش همراه هستند، به آساني قابل تشخيص‌اند و با پرهيز از صحبت كردن و درمان علامتي بيماري، خوب مي‌شويم و صدايمان طبيعي مي‌شود.
معمولاً 2 طناب صوتي در حنجره وجود دارد كه قدرت باز و بسته شدن دارند و با فرمان‌هايي كه از سيستم عصبي مي‌گيرند، حركت مي‌كنند. حركت هوا در بين اين طناب‌ها باعث ايجاد صوت مي‌شود. اگر به هر دليلي حركت طناب‌هاي صوتي متوقف يا كند شود يا مانعي در راه حركت آنها پيدا شود، تغيير حركت طناب‌هاي صوتي سبب تغيير صدا مي‌شود كه اغلب با خشونت صدا همراه است.
چند دليل براي اين موضوع وجود دارد كه بعضي از آنها خوش‌خيم‌ (مانند ورم و التهاب طناب‌هاي صوتي كه به‌طور موقت در سرماخوردگي‌ها و لارنژيت‌ها ديده مي‌شود)‌ و بعضي ديگر، بدخيم هستند (مثلا گاهي غده‌اي در حنجره روي طناب‌هاي صوتي به علت سرطان پيدا مي‌شود يا در دهانه خروج هوا كه سوراخ‌هاي بيني هستند، غده‌اي پيدا مي‌شود که سبب تغيير در خروج هوا و تغيير صداي بيمار خواهد ‌شد.) حالت دوم، زماني است كه عصب طناب‌هاي صوتي، آسيب مي‌بيند و در نهايت، عصب فلج مي‌شود. در نتيجه، حركت طناب‌هاي صوتي مختل مي‌شود و صدا تغيير مي‌كند. ضايعه اين اعصاب مي‌تواند به علت سرطان حنجره باشد يا از قسمت‌هاي پايين‌تر، عصب را گرفتار و آن را فلج کند؛ مثلاً سرطان تيروييد مي‌تواند عصب را گرفتار كند و گاهي نيز در هنگام جراحي، عصب صدمه مي‌بيند.
مهم‌ترين علت ايجاد سرطان حنجره، استعمال دخانيات است. اگر شما سابقه طولاني مصرف سيگار داشته‌ايد و حالا صدايتان تغيير كرده، حتما بايد براي بررسي ضايعات حنجره به پزشك مراجعه كنيد. مصرف دخانيات، علاوه بر سرطان حنجره و سرطان‌هايي مثل سرطان ريه، عوارض قلب و عروق را نيز به همراه دارند. امروزه در تحقيقات مختلف ثابت شده كه استعمال دخانيات، حداقل علت يك‌سوم موارد ابتلا به سرطان‌هاست. مواد دخاني عامل اول بيماري‌هاي قلب و عروق و ريوي نيز به حساب مي‌آيند. اين مواد فايده‌اي براي مردم نداشته وندارند؛ اين در حالي است که تقريباً هيچ ماده‌اي در دنيا وجود ندارد كه فقط زيان‌آور باشد و هيچ سودي نداشته باشد!

پي‌نوشت‌ها:
 

* استاد و رييس مركز تحقيقات سرطان/دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي

منبع:www.salamat.com